Δευτέρα 19 Νοεμβρίου 2012

"Μόνο γιατί μ' αγάπησες",


Κυριακή, 10 Ιανουαρίου 2010

"Μόνο γιατί μ' αγάπησες", Μ. Πολυδούρη. Έλεγχος γραμματολογικής και ερμηνευτικής επεξεργασίας



Δεν τραγουδώ, παρά γιατί μ' αγάπησες
στα περασμένα χρόνια.
Και σε ήλιο, σε καλοκαιριού προμάντεμα
και σε βροχή, σε χιόνια,
δεν τραγουδώ παρά γιατί μ' αγάπησες.

Μόνο γιατί με κράτησες στα χέρια σου
μια νύχτα και με φίλησες στο στόμα,
μόνο γι' αυτό είμαι ωραία σαν κρίνο ολάνοιχτο
κι έχω ένα ρίγος στην ψυχή μου ακόμα,
μόνο γιατί με κράτησες στα χέρια σου.

Μόνο γιατί τα μάτια σου με κύτταξαν
με την ψυχή στο βλέμμα,
περήφανα στολίστηκα το υπέρτατο
της ύπαρξής μου στέμμα,
μόνο γιατί τα μάτια σου με κύτταξαν.

Μόνο γιατί μ' αγάπησες γεννήθηκα
γι' αυτό η ζωή μου εδόθη
στην άχαρη ζωή την ανεκπλήρωτη
μένα η ζωή πληρώθη.
Μόνο γιατί μ' αγάπησες γεννήθηκα.

Μονάχα γιατί τόσο ωραία μ' αγάπησες
έζησα, να πληθαίνω
τα ονείρατά σου, ωραίε, που βασίλεψες
κι έτσι γλυκά πεθαίνω
μονάχα γιατί τόσο ωραία μ' αγάπησες.
(Οι τρίλιες που σβήνουν, 1928)
Τον έλεγχο γραμματολογικής και ερμηνευτικής επεξεργασίας του ποιήματος της Πολυδούρη δε θα τον κάνουμε στην τάξη. Παραθέτουμε εδώ τις ερωτήσεις, ώστε να έχετε τη δυνατότητα να τον κάνετε όποτε θέλετε ( να τον κάνετε, όμως, και χωρίς να ανοίξετε τις σημειώσεις σας!).
Απαντήστε, λοιπόν, με τη μεγαλύτερη δυνατή συντομία στις παρακάτω ερωτήσεις:


1. Σύμφωνα με το σχολικό βιβλίο, πότε η ποίηση της Μ.Π έχει λόγο ύπαρξης;
2. Με ποια φράση η ίδια η Μ.Π , σε ένα από τα τελευταία της ποιήματα, ομολογεί το είδος της σχέσης της με την ποίηση;3. Από τι χαρακτηρίζεται η ποίηση της Μ.Π, σύμφωνα με το σχολικό εγχειρίδιο;
4. Με τι μοιάζουν τα ποιήματα της Μ.Π, κατά τον ποιητή Κ. Στεργιόπουλο;5. Για ποιους λόγους, κατά τον Κ.Στεργιόπουλο, μοιάζουν να γράφονται τα ποιήματα της Μ.Π;
6. Στην τεχνική του ποιήματος, ποιες εναλλαγές συμβάλλουν στην ανάδειξη του συναισθήματος της αγάπης;7. Σημειώστε μια συνεκδοχή.
8. Σημειώστε ένα υπερβατό.9. Αναφέρετε δύο παραδείγματα χασμωδιών του ποιήματος.
10. Αναφέρετε τρία στοιχεία που συμβάλλουν στη μουσικότητα του ποιήματος.



11. Αναφέρετε ένα διασκελισμό.
12. Σημειώστε δύο στίχους όπου αναφέρεται η επίδραση του έρωτα στην ποιήτρια.
13. Τι συνέχει το ποίημα κι αποτελεί "τον ιστό" του;
14. Αναφέρετε ένα στοιχείο ενδεικτικό του γεγονότος ότι το πρόσωπο στο οποίο απευθύνεται η ποιήτρια δεν υπάρχει πια.
15. Αναφέρετε δύο θέματα χαρακτηριστικά της νεορομαντικής σχολής.
16. Απαντήστε με ένα "ναι" ή" όχι": Οι επαναλήψεις συντελούν στη μουσικότητα του ποιήματος;
17. Απαντήστε με ένα "ναι" ή "όχι": Το μέτρο είναι τροχαϊκό;
18. Σύμφωνα με το σχολικό βιβλίο, ποιος βρίσκει δικαίωση στην αγάπη στο ποίημα αυτό;
19. Αναφέρετε δύο χαρακτηριστικά της ποίησης της Μ.Π.
20. Πότε, σε σχέση με το θάνατο του Καρυωτάκη, γράφει η Μ.Π αυτό το ποίημα;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου